Suiker, haat-liefde verhouding.

Suiker, veel mensen hebben een haat-liefde verhouding ermee. Suiker zit ik ook in heel veel producten. Het minderen ervan is lastig omdat suiker zo veel benamingen heeft en omdat het gewoon vaak als "vulmateriaal" wordt gebruikt.



80/20 regel
Ik zelf pas graag de 80/20 regel toe. 80% eet ik geen suiker en 20% cheat ik en mag ik dus wel af en toe iets met suiker eten van mezelf. Ik schreef al ooit een blog over suikervervangers en legde de 80/20 regel meer uit. Benieuwd? Lees deze blog dan hier.



Geluiden in omgeving
Suikervrij eten, hoe dan? Of, er zit tegenwoordig overal suiker in. Dit hoor ik erg vaak. Of: “wat kan ik het beste als suikervervanger gebruiken?” Ik wil namelijk het gebruik van geraffineerde suiker zoveel mogelijk beperken.



Suikervrij eten is hip. 
Suiker is de laatste tijd veel (slecht) in het nieuws. Gelukkig ook maar want suiker is onnodig en niet goed voor je. Dat suikervrij eten niet zo makkelijk is heb ik al eerder gezegd. Desondanks ben ik van mening dat het ten goede komt van jouw gezondheid als je ermee begint. Dus begin vandaag nog! En wellicht vind jij het net als ik fijn om het niet 100% te verbannen uit je leven, maar probeer het eens, je leert vanzelf waar jij je fijn bij voelt.


Hip maar ook lekker
Wist je dat een suikervrij toetje, hoofdgerecht of voorgerecht ook lekker kan zijn? Ik heb meerdere recepten op mijn blog staan die geraffineerd suikervrij zijn. Of kies gemakkelijk voor een gezonde bakmix, uiteraard ook suikervrij. Of kies gewoon voor een natuurlijk kopje losse thee.



Tips op een rij voor suikervrije recepten


Verslavend
Suiker, het is lastig om er van af te blijven want het werkt ook nog eens verslavend. Je merkt dit aan de ontwenningsverschijnselen die je krijgt nadat je stopt met het eten van suikerrijke voeding. Je kan chagrijnig, trillerig en prikkelbaar worden. Ook kan het zijn dat je hoofdpijn krijgt. Ook als dit gebeurd, zet alsjeblieft door. Na verloop van tijd (een paar dagen) voel je je veel fitter!

Vervangen van suiker
Ik gebruik zelf de volgende natuurlijke suikers om witte suiker mee te vervangen. Dit met deze opmerking erbij: “ook al zijn ze alternatief, het blijven suikers en ze kunnen niet onbeperkt gegeten worden”. Je denkt dan misschien dat je suikervrij eet maar er komt nog steeds suiker binnen.



Welke suikervervangers gebruik ik graag?
  • Honing
  • Palmsuiker (ook geschikt voor diabetici en deze variant gebruik ik ook in de bakmixen)
  • Medjoul dadels
Zoet genoeg
Af en toe wanneer ik een kopje muntthee drink of wanneer ik zelf ijsthee maak, voeg ik daar graag wat honing aan toe maar eigenlijk drink ik mijn thee zonder suiker. Er zijn genoeg theesoorten die heerlijk zoet van zichzelf zijn, ook daar schreef ik eerder over.

Benamingen suiker




Wat is jouw favoriete creatie zonder geraffineerde suikers?

Liefs, Nicole

Reacties