Makkelijk gezonde vervangers #2

Ik deelde eerder al 5 ongezondere opties die je makkelijk kunt vervangen met gezondere opties. Vandaag neem ik je weer mee op reis en laat ik je 5 andere vervangers zien.

1. Broodbeleg, bijvoorbeeld deze achterham
De ingrediënten van deze ham zijn als volgt: 72% varkensvleesª, water, zout, glucosestroop, dextrose, varkenseiwit, varkensgelatine, zuurteregelaar (E325, E326), aardappelzetmeel, stabilisator (E407, E450, E451, E452), aroma, antioxidant (E301), gistextract, conserveermiddel (E250), rookaroma. ªBeter Leven keurmerk 1 ster. Wellicht had je gewoon 100% varken verwacht? Nou dat valt even tegen, er zit maar liefst 2 keer suiker in, 8 E-nummers en een daarnaast aroma, aardappelzetmeel, en zout. Om nog niets te hebben gezegd over maar 72% varken. Kies dus in plaats van voor achterham voor bijvoorbeeld rosbief of rookvlees. Dit zijn vrij onbewerkte vleeswaren.




2. Broodbeleg; bijvoorbeeld jam

Jam klinkt misschien gezond omdat het fruit bevat. Ik heb aardbeien jam opgezocht en ik kom uit op deze ingrediënten bij een bekend merk: Aardbeien (50%), suiker, geconcentreerd citroensap, geleermiddel (fruitpectine). 1 portie jam is ongeveer 15g. Bereid met 50g vruchten per 100g. Kies voor verse aardbeien op brood in plaats van jam. 100% natuurlijk en minstens zo lekker. Vind je de aardbeien toch niet zoet genoeg? Gebruik wat palmsuiker om het te zoeten.

3. Vruchtenyoghurt
Ik heb een magere aardbeienyoghurt opgezocht, deze bevat deze ingrediënten: magere yoghurt*, suiker, 4,5% aardbei, 1,5% aardbeiensapconcentraat, zuurteregelaar (citroenzuur), gemodificeerd maïszetmeel, conserveermiddel (E327), kleurstof (E163), aroma, kleurend bietensapconcentraat. *Van weidemelk. Zout is enkel afkomstig uit natuurlijk voorkomend natrium. In deze vruchtenyoghurt zit dus maar liefst 4,55 aardbei en 1,5% aardbeiensapconcentraat. Daarnaast is het tweede ingrediënt suiker. Zeg nu zelf, een gewone yoghurt en deze opleuken met fruit, palmsuiker of honing klinkt toch veel beter?


4. Drinkontbijt
De ingrediënten van drinkontbijt mandarijn-kiwi zijn als volgt:  Yoghurt (0,8% vet), suiker, oligofructosestroop, vruchtensap uit concentraat (0,7% mandarijn, 0,3% kiwi), 0,4% tarwekiem, 0,2% tarwezemel, zuurteregelaar (E331), calciumlactaat, 0,1% haverzemel, verdikkingsmiddel (guarpitmeel, xanthaangom), aroma. Allergie-informatie: bevat lactose, melkeiwit, tarwegluten, havergluten. Terwijl jij denkt dat je gezond bezig bent, valt het dus eigenlijk best tegen. Kies voor het zelf maken van een smoothie. Bijvoorbeeld deze of varieer zelf, de mogelijkheden zijn enorm.


5. Eiersalade voor op brood
De ingredienten van een bekend merk eiersalade zijn als volgt: Ingrediënten: 62% gekookte EIEREN Beter Leven 2 sterren, koolzaadolie, water, suiker, EIGEEL, bieslook, natuurazijn, zout, gemodificeerd zetmeel, zuurteregelaars (natriumacetaten, natriumlactaat), specerijen (MOSTERD, SELDERIJ), voedingszuren (citroenzuur, melkzuur), conserveermiddelen (kaliumsorbaat, natriumbenzoaat), gistpoeder, aroma, glucosestroop, verdikkingsmiddelen (guarpitmeel, xanthaangom), zetmeel, smaakversterkers (dinatriuminosinaat, mononatriumglutamaat, natriumguanylaat), kleurstof (carotenen, ammoniakkaramel), gehydrolyseerde plantaardige eiwitten (koolzaad, maïs, SOJA), melasse, maltodextrine, SOJABONENPOEDER, TARWEMEEL (GLUTEN), natuurlijke aroma's (SELDERIJ), duurzame palmolie. Ik deelde laatst een heerlijk recept voor zelfgemaakte eiersalade. Waarom zo veel nodig voor zo'n makkelijke salade die je ook heerlijk maakt met maar 4 ingrediënten?



Er zijn nog genoeg meer varianten waar ik je op wil wijzen, dus uiteraard komt er een vervolg. Heb jij misschien meteen al aanvullingen op mijn blogs tot dusver?

Liefs, Nicole


Reacties