Waar begin jij je ochtend mee? Koffie of thee?

Wat heb jij in de ochtend nodig voordat je aan het werk kan? Als ik deze vraag stel is 9 van de 10 keer het antwoord koffie. Is dit ook zo bij jou?




Nadelen van (veel) koffie drinken
Als je veel koffie drinkt kan het zo zijn dat je daarvan ook nadelen gaat ervaren. Cafeïne is een alkaloïde. Alkaloïden zijn stikstoffen met een sterke fysiologische en farmacologische werking. Wist je dat drugs daar ook toe behoort? 

Cafeïne
De cafeïne in koffie stimuleert het zenuwstelsel, de hersenen, de nieren, de maag, de darmen, de hartslag en de ademhaling. Na het drinken van een kopje koffie is dit sterk, maar het zwakt af naar verloop van tijd. 


Gezelligheid en sociaal meedrinken

Wanneer ik na een werkdag weleens aan Dave vraag hoe veel koppen koffie hij gedronken heeft dan kan hij dit niet benoemen? Herkenbaar? Omdat koffie een gewoonte is, en bij veel werknemers een sociaal iets worden er heel wat kopjes koffie gedronken op een werkdag.
2,4 koppen koffie
Gemiddeld drinkt een Nederlander 2,4 koppen koffie per dag. Maar voor veel mensen komt 5 tot 9 koppen meer in de buurt van wat zij daadwerkelijk drinken.

Verslavend
Wist je dat je verslaafd kan raken aan koffie? Je hebt dan elke dag je koffie nodig om je goed te concentreren en om te kunnen opstarten. Neem je geen koffie, dan kun je last krijgen van hoofdpijn, slapeloosheid, onrust (bijvoorbeeld rillingen) en een hoge bloeddruk.



Koffie, de bruine motor?
Je kent de uitspraak wel ;) Veel mensen zien koffie als benzine of diesel voor hun motor. Na een kopje koffie krijg je een energiepiek om jouw deadline te halen. Na 15 minuutjes wordt de cafeïne opgenomen. Dus die energiepiek volgt snel.

Thee
Voor mensen die veel koffie drinken is het afwisselen met thee geen slecht idee. Thee heeft vele voordelen en bevat sowieso minder cafeïne dan koffie. Kies je voor rooibos, fruit of bloementhee dan zit je sowieso goed omdat daar geen cafeïne/theïne inzit. Kies je voor zwarte of groene thee dan zit er wel theïne in. Om een vergelijk te maken zit er in in thee 30mg theïne en in een kop koffie is dit wel 60 tot 120 mg cafeïne.



Kies bewust, kies thee
Kies eens wat vaker voor thee. Je zult merken dat thee vele voordelen heeft, naast dat het ook gezonder is dan koffie. Plus thee mag je bij je waterinname optellen. Hoe ideaal is dat?

Waar begin jij je ochtend mee? Koffie of thee?

Liefs, Nicole













Reacties