Zoetstoffen en alternativen

In een vorige artikel heb ik je al verteld dat ik liever zo min mogelijk suiker eet. Maar welke vervangers voor suiker zijn dan geschikt vraag je je wellicht af?


Kunstmatige zoetstoffen zijn geen goed alternatief. Denk hier bijvoorbeeld aan sorbitol, xylitol, sacharine, aspartaam etcetera. Deze zoetstoffen bevatten geen calorieën en worden daarom veel gebruikt bij light producten. Ze zijn minstens zo verslavend als suiker, waardoor je hoogstwaarschijnlijk er meer van gaat eten of drinken, omdat het toch geen calorieën bevat. Doordat je er meer van gaat eten of drinken, heb je het uiteindelijk ook meer nodig om een "suikerpiek" te krijgen. Meer zoetstoffen wil dus zeggen meer kunstmatige stoffen die je binnen krijgt. Dat wil je niet, toch?

Wat dan wel? Natuurlijke suikers zijn goede vervangers, denk dan aan (gedroogd) fruit, honing, kokosbloesemsuiker of palmsuiker.

Ik zelf ben geen fan van stevia. Mijn moeder vertelde laatst dat ze stevia lekker vond om in plaats van suiker door de yoghurt heen te doen omdat het dan iets zoeter word. Ik vroeg haar om eens de ingrediëntenlijst te checken. Dat deed ik uiteraard niet zo maar, want in veel stevia zoetmakers zit voornamelijk suiker. Dat was bij deze pot ook het geval, op de voorkant stond heel groot stevia vermeld, een natuurlijke zoetmaker met een mooi plaatje van deze plant en allerlei rood fruit. Uiteindelijk zat er maar 2% stevia in, de overige 98% was maltodextrine, suiker dus! Wederom een mooi voorbeeld dat we als consument voor de gek worden gehouden.

Bij (gedroogd) fruit kun je dus ook denken aan medjoul dadels of gewelde rozijnen. Dat is ook suiker maar dan in een natuurlijke vorm. Je hoeft ook niet alle suikers te vermijden, maar wel in de juiste vorm en hoeveelheid naar mijn mening.

Koningsdag samen met Dave

Zoals ik al eerder heb gezegd gebruik ik zelf graag de 80/20 regel. 80% vermijd ik suiker, de andere 20% mag ik eten waar ik zin in heb. Dus wil ik een keer een biertje drinken op het terras, dan mag ik dit! Bij mij is het eten van een suikerhoudend product een overweging en uiteindelijk een keuze. Wanneer ik dit dus wel doe, geniet ik hier ook van. Ik vraag me af of ik echt zin heb in een biertje, een stuk chocolade of een ijsje. Zo ja, dan pak ik dit gewoon!

Hoe sta jij tegenover het eten van suiker?

Liefs, Nicole










Reacties