Weet jij waar geraffineerde suikers inzitten?

Wist jij dat in bijna alle producten die je in de supermarkt kan kopen suiker is toegevoegd? En dan heb ik het niet alleen over de “voor de hand liggende producten” zoals frisdrank, vruchtenyoghurt, brood, snoep en fruitsapjes. Maar ook bijvoorbeeld in soep, ketchup, sauzen, ham of chips.

Brood bevat soms verstopte suikers

Geraffineerde suikers zijn naar mijn mening de slechtste suikers die er maar zijn. Geraffineerde suikers hebben geen enkele voedingswaarde. Ze onttrekken zelfs vitaminen en mineralen aan je lichaam wanneer ze verwerkt moeten worden in je lichaam. Je merkt bij het eten van geraffineerde suikers dat je een piekmoment hebt en vervolgens daalt je energieniveau en word je moe.

Geraffineerde suikers, een van de bekendste vormen daarvan is de suiker die wij toevoegen aan een kopje thee of koffie. Dus de witte suiker die je in 1 kilo verpakkingen in de supermarkt kan kopen voor bijna niks. De voedselindustrie heeft een heleboel verschillende benamingen voor deze geraffineerde suikers. Dit maakt het alleen maar lastiger om deze suikers te vermijden. Enkele benamingen voor geraffineerde suikers zijn: maltodextrine, glucose, melasse, fructose, sucrose etc. Lees in de supermarkt de etiketten van producten dus goed om te weten wat je eet. 

Wat nog een handige tip is dat de ingrediëntenlijst op een etiket op volgorde van hoeveelheid staat. Het ingrediënt dat het meeste voorkomt in een product, staat vooraan. Staat er suiker of een andere naam voor suiker dan weet je dat je maken hebt met een product dat veel suiker bevat. Bijvoorbeeld: je kijkt naar de ingrediënten van een blik ragout, daarop staat dat er 3% kip inzit. Daarnaast staat dat er zout in zit, wat voor de 3% kip staat. Dit wil dan zeggen dat er dus meer dan 3% zout in het blik ragout zit.


Of suiker verslavend is, is vaak een discussie, mijn mening is van wel. Sterker nog, wanneer ik 0,0 geraffineerde suikers eet dan merk ik dat ik “afkickverschijnselen” krijg zoals hoofdpijn of chagrijnig word. Bij mij zorgt geraffineerd suikervrij eten voor een betere darmflora, geen eczeem en overall gezien voel ik mezelf fijner! Er zijn namelijke talloze mogelijkheden om alsnog heerlijk te eten zonder geraffineerde suikers! 

Dat laat niet weg dat ik af en toe toch zondig, ik gebruik hiervoor de 80/20 regel. Oftewel 80% geraffineerd suikervrij en bij 20% van mijn inname let ik er niet op. Dit betekend dat zelfs binnen die 20% ook producten toevallig suikervrij kunnen zijn.

Heb jij een suikerverslaving of eet je juist zo veel mogelijk suikervrij?

Liefs, Nicole

Reacties

  1. Ik had hier inderdaad reeds over gehoord maar verschiet dat dit tocht echt in quasi alles zit..

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten